Een wiel van een motor is een torus. Een motorfiets heeft er twee. Afhankelijk van hoe je het aluminium gietwiel en de rubberen band samenvoegt of niet, is het een torus met negen gaten (wiel met of zonder band) of een (gewone) torus (alleen de band).
Het detail van het gat voor het ventiel heb ik even niet meegerekend.
Je kunt vervolgens vijf vlakken van spiegeling aanbrengen. Dat dat het geval is, is overigens niet zo speciaal. In het dagelijke leven weet je dat eigenlijk direct wel. We zijn zo subiet hierop ingesteld, dat we de symmetrieën direct ervaren. We zien ook snel de afwijkingen die een mogelijke symmetrie teniet doen.
Nu hebben we het hier over de wielen van een BMW K75 (niet toevallig). Bij aluminium gietwielen is het over het algemeen mogelijk de spaakconstructie vrij te kiezen. Voor de balans in het wiel is die constructie altijd symmetrisch. Als we dit desbetreffende wiel nader beschouwen blijken er meer gaten in te zitten dan in eerste instantie zo op het oog waarneembaar.
Het kale wiel heeft nog extra vier montagegaten. Voor de symmetrieassen, de lijnen van de symmetrievlakken bij dit driedimensionale object, maakt dat niet uit.